800 mln. USD za coś niewidzialnego

Seth Godin komentuje temat przejęcia Zapposa przez Amazon za niebagatelną kwotę 800 mln. $ i zadaje pytanie… za co te kwoty? W końcu asortyment podobny (też sprzedają buty), sieć dystrybucyjna działa sprawnie, relacje z dostawcami i dystrybutorami jeszcze lepsze, marka mocniejsza? Dlaczego zatem decydują się na taki krok?

Po pierwsze… trudna do podrobienia kultura organizacyjna, która integruje i przyciąga niepowtarzalnych ludzi.

Wniosek 1: rozwijaj poza finansowe wartości, które łączą ludzi z firmą. Stwórz otoczenie, które przyciąga i integruje.

Po drugie… relacje z klientami, których łączy dialog z firmą i chęć wymiany opinii.

Wniosek 2: na bieżąco zbieraj opinie na temat działania firmy i wprowadzaj ciągłe usprawnienia. Włączaj klientów w proces kształtowania i budowania oferty.

Po trzecie… unikalny model biznesowy. 

Wniosek 3: O czym tu pisać. Spójrzcie na to!

Po czwarte… charyzmatyczne przywództwo.

Wniosek 4: weszliśmy w czasy prezesów bez krawatów (Google, Amazon, Zappos, Microsoft, Intel – może rynek nowych technologii nie znosi zwisów pod gardłem). Tytanów pracy z pasją i iskrą w oku, skromnych kumpli z podwórka.

Po piąte… historie, które chcemy opowiadać.

Wniosek 5: historia Zappos to opowieść o ludziach, którzy w ciągu 9 lat sprzedali miliard butów. Bez agresywnych akcji reklamowych, bez korporacyjnych procedur, bez szkół zarządzania… W jaki sposób? Nie mam pojęcia.

Dodaj komentarz