Poranna sprawiedliwa kawa

Skandal! Niewybaczalne przeoczenie! Dopiero w momencie, gdy na moje biurko trafiła paczka kawy ze znaczkiem „Fair Trade” zainteresowałem się tematem sprawiedliwego handlu. Wciąż czerwienię się ze wstydu. Ale do rzeczy.

PKPP Lewiatan, NSZZ Solidarność i Deloitte realizują program promocji standardów społecznej odpowiedzialności w przedsiębiorstwach. Na stronie www.odpowiedzialnafirma.pl każda firma, czy instytucja może zgłosić swoje projekty CSR-owe i pokazać w jaki sposób realizuje założenia społecznej odpowiedzialności.

Wracając do Fair Trade… podróżując po świecie, trudno nie zauważyć symbolu, który wyrósł na jedną z najsilniejszych marek budujących swoje podstawy na poszanowaniu sprawiedliwości społecznej. W Polsce produkty FT są dostępne, ale wciąz wypełniają boczne półki, a zainteresowanie nimi wydaje się niewielkie. Społeczna presja związana z poszanowaniem praw człowieka w procesie produkcji zmusiła wiele koncernów do zrewidowania swoich relacji z podwykonawcami i producentami na najniższym szczeblu „łańcucha wytwórczego”. Wystarczy wspomnieć o problemach NIKE, której zarzucono wykorzystywanie do pracy dzieci przy produkcji obuwia w Pakistanie. W Polsce temat sprawiedliwej produkcji ma wciąż drugorzędne znaczenie, bo konsumentów bardziej interesuje cena, dostępność i promocje. Ten stan będzie utrzymywał się do momentu, gdy nacisk konsumentów na kwestie odpowiedzialności doprowadzi do spadku zysków producentów. Wtedy z pewnością stwierdzą oni, że odpowiedzialność się opłaca 🙂 Nie ukrywajmy, że w krajach rozwiniętych było dokładnie tak samo. Odpowiedzialność po prostu daje większe zyski.

Advertisements
Otagowane , ,

5 thoughts on “Poranna sprawiedliwa kawa

  1. Ana R.M. pisze:

    ale dlaczego skandal? że przeoczyłeś temat? a może dlatego że temat w polsce po prostu nie istnieje? produkty FT są w polsce za drogie i dostępne głównie w delikatesach. a poza tym, kto jest gotów wydać 20-30% więcej od ceny „premium” produktu tylko po to, żeby wspierać FT?

    • Agabe pisze:

      Ilu ‚statystycznych’ Polakow zna odpowiedz na pytanie ‚co to jet Fair Trade’? Wciaz uczymy sie postaw obywatelskich, i to nie tylko w handlu. Wystarczy spojrzec np. na frekwencje wyborcza. Niektore firmy same podsuwaja nam pod nos odpowiedzialne rozwiazania. Przyklad? jedna z firm sprzedajacych energie elektryczna oferuje produkt Zielony, tzn mozliwosc kupowania energii ekologicznej – placac wiecej za specjalny pakiet kupujesz dwa razy wiecej energii odnawialnej niz inni i dbasz o srodowisko. przypuszczam, ze odsetek klientow, ktorzy decyduja sie na to swiadomie jest znikomy i to nie tylko ze wzgledow finansowych. powszechna dbalosc o ekologie, sprawiedliwy handel,itp., to chyba u nas wciaz jeszcze piesn przyszlosci. Jezeli chodzi o FT, to podobno w Polsce ma problemy natury technicznej: http://www.firma.egospodarka.pl/40349,Fairtrade-ma-klopoty-w-Polsce,1,11,1.html

  2. Adam pisze:

    Juz De Sade o tym pisał w niedolach cnoty… bycie fair dużo więcej kosztuje także nasze portfele. I to jest prawdziwy skandal, niestety nie standard!

  3. Adam pisze:

    Zgadzam sie z Agabe… zresztą teza sie potwierdziałw cytanym niedawno przezemne tekscie w Tygodniuku Poszechnym na temat spoelczenstwa obywatelskiego, ktore ewoluuje zdaniem autora w kierunku bycia „obywatelem ad hoc”. Autor zauważył że obecnie jest tendencja to angazowania się w pojedyncze krótkie akcje/projekty, a nie zorganizowanego wspierania długofalowych idei. Ciekawe więc ja ta teza sprawdzi sie w przypadku fair trade, sczególnie ze chodzi tu takze o nasze portfele….

  4. Jakub pisze:

    myślę, że jeszcze przez dłuższy czas nic się nie zmieni. Fair Trade, CSR, organiczność i ekologiczność, itp. to wciąż zjawiska – świadomie używam tego słowa – które zarezerwowane są dla społeczeństw żyjących w dobrostanie. Nie oznacza to, że takie kategorie nie pojawiają sie i nie będą pojawiały częściej – będą, ale jedynie jako narzędzie działań marketingowych a nie jako idea, która w rzeczywisty sposób konstytuowała by sens istnienia organizacji i marek. Problem w tym, że wszystkie te koncepcje dotyczą zwykle segmentów środka – które kryzys odczuwają najwyraźniej. Marki premium, oraz marki masowe opierają się innych wartościach, oferują inne korzyści – poza nielicznymi wyjątkami…

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: