Biznes z głową… w chmurze

Nawiązywanie do chmury w sytuacji, gdy lotniska odwołują kolejne rejsy jest może nietaktem, ale nie o takiej chmurze chciałbym mówić. Zacznę od historii… rozmawiałem z kolegą, który opowiedział mi o pomyśle na projekt internetowy stworzenia sieciowego targu produktów retro. Zapytałem go, w jaki sposób chce utrzymać zaplecze informatyczne. On na to, tylko wzruszył ramionami i powiedział… wszystko będzie w „chmurze”. Pomyślałem wtedy, co sprawiło, że temat cloud computingu trafił pod strzechy i tak szybko zaadoptował się w świadomości laików – osób, które nie mają styczności z zaawansowaną technologią? Kiedy po raz pierwszy usłyszałem o chmurze byłem przekonany, że to kolejny slogan marketerów od nowych technologii, którzy od wielu lat mówią o tym samym.

Naście lat temu do słownika trafiło sformułowanie ASP (Application Service Provider), które mówiąc w skrócie polega na wynajmie oprogramowania przez Internet. Później zaatakował nas temat On-demand, mówiący o tym samy, ale tym razem podkreślał, że na żądanie dostajemy dostęp do oprogramowania, które chcemy. 2-3 lata temu pojęcie przekształciło się w sławnego SaaS-a, które mówiło o tym, że korzystanie z aplikacji to nic innego jak usługa dostępna przez przeglądarkę. Po drodze mieliśmy pojęcia wirtualizacji i grid. Ale teraz mówimy już tylko o „chmurze”. Spece pewnie powiedzą, że to jednak troszkę coś innego… no ale przecież idea bardzo podobna tylko inaczej nazwana.

Dlaczego „chmura” się przyjęła, a poprzednie sformułowania nie wyszły poza duszne sale komputerowych geeków? Może to kwestia dojrzewania do właściwych pojęć. Może to kwestia prostego porównania i właściwej komunikacji tego zagadnienia? Może to potwierdzenie, że technologia internetowa staje się dla nas tak bliska, jak telefon stacjonarny dla naszych rodziców. To pewne, że „innowacje” potrzebują opakowania i właściwego pozycjonowania, by przeskoczyć przepaść, o której pisał Geoffrey Moore w Crossing The Chasm. Muszą też trafić na swój czas. Problem w tym, że każdy ma inne wskazania zegarka.

Advertisements
Otagowane ,

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: