Rafa koralowa innowacji

W najnowszym wydaniu magazynu WIRED (październik 2010) mamy niepowtarzalną okazję przeczytać wspólny wywiad ze Stevenem Johnsonem i Kevinem Kelly (jak im się udało zebrać takie głowy w jednym miejscu). W swoich najnowszych książkach obaj eksplorują temat innowacyjności, analizując historię przełomowych odkryć. Starają się wyjaśnić, jakie środowisko sprzyja rozwojowi innowacji, staje się akceleratorem idei, które zmieniają świat. Przy okazji obalają kilka mitów związanych ze źródłami innowacyjności.

Obie pozycje to faktycznie krytyka mitu „samotnego wynalazcy”, geniusza, który w piwnicy tworzy epokowe rozwiązania. Jest to tym ciekawsze, że to przekonanie o „geniuszu” jest podtrzymywane przez cała kulturę zachodnią. Johnson przekonuje, że motywem innowacji nie jest spodziewany zysk, czy konkurencyjność. Zdecydowana większość idei pochodzi z otwartych, „pozarynkowych” sieci – jak to ładnie określa raf koralowych innowacyjności, gdzie istnieje ekosystem sprzyjający wynalazczości. Jak mówi Kelly: „we should think of ideas as connections, in our brains and among people. Ideas aren’t self-contained things; they’re more like ecologies and networks. They travel in clusters.”

Kelly mówi również o swoistym rytmie adaptacji przełomowych idei, właściwym czasie ich upowszechniania. Często zdarza się, że przełomowe wynalazki grzęzną na strychu, bo po prostu przerastają swój czas. Tak było chociażby z daktyloskopią, czy wspominanymi w wywiadzie naukami o genetyce Mendla. Dopiero grupa „kolektywnych umysłów” jest w stanie upowszechnić te idee. I znowu powołując się na Kelly’ego: „Innovating is about more than just having the idea yourself; you also have to bring everyone else to where your idea is.”

W wywiadzie pada również pochwała dla eksperymentów, które są nieodłącznym procesem innowacji. Bez porażki nie ma wynalazków. To one dają motywację do zmiany. Kelly mówi: „To create something great, you need the means to make a lot of really bad crap.”

Kevin Kelly o nowej książce „What technology wants”

Steven Johnson o nowej książce „Where good Ideas come from” (cudo)

Advertisements
Otagowane , , , ,

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: