Niże, wyże, burze, deszcze i przebłyski

Współczesny biznes jest jak kapryśna pogoda, zmienia się codziennie i można ją przewidzieć w perspektywie 2 tygodni. Analitycy i komentatorzy rynku przypominają „pogodynki”, codziennie prezentując spodziewane deszcze, ochłodzenia lub powrót ciepłej atmosfery. Co ciekawsze prognozy te często są sprzeczne. Słowo niepewność, nieprzewidywalność, niejasność, wręcz iluzoryczność pojawia się na ustach menedżerów coraz częściej i jest wymieniane w tysiącach raportów analitycznych. Nostalgicznie wracamy do czasów, kiedy momenty wzrostu, były przetykane nieuniknionymi, ale w gruncie rzeczy, przewidywalnymi kryzysami w ramach cyklu koniunkturalnego. Obecnie nerwowo zagryzamy paznokcie szukając choćby odrobiny nadziei i co ważne, nic nas nie zadowala. W końcu kiedyś musimy wyjść na prostą. A co, jeśli ciągła nieprzewidywalność i wieczna zmiana stanie się stałym elementem biznesowej rzeczywistości?

Poszukiwanie wzoru

5 lat temu głównymi graczami na rynku telefonów komórkowych była Nokia, RIM, i Motorola. Łącznie kontrolowały 64% rynku. Dzisiaj rządzi Apple i Samsung. Nowe kategorie pojawiają się błyskawicznie niszcząc inne. Wystarczy spojrzeć na Grupona, czy Zyngę. Co będzie za 3 lata? Ha, ha, ha.

Teraz, jak nigdy dotąd sprawdza się powiedzenie „Nic nie jest dane na stałe.” Trudno określić, jakie metody się sprawdzają, a jakie nie? Jakie umiejętności są najważniejsze? Mgła. Nie ma wzoru. To czego nas uczono 5 lat temu wydaje się niczym. Dobre praktyki z przeszłości i doświadczenia zawodzą nas, często podpowiadając błędne rozwiązania. Jeśli nie możemy w takim razie zdać się na nasze doświadczenie, to na co powinniśmy się zdać? Uczy nas dzień bieżący. Jesteśmy w czasie chaosu. Innego nie będzie. Stała innowacja w zakresie modeli biznesowych jest elementem dominującym współczesnej ekonomii.

Nie wiesz, czego nie wiesz

Mamy do czynienia z niebywałym tempem rozwoju nowych inicjatyw, skracaniem ścieżki od pomysłu do biznesu i generowania zysków. Informacje o nowych trendach, technologiach, pomysłach, wskazówkach jest tak wielka, że menedżerowie grzęzną na poziomie analizy. Nowe pomysły pojawiają się z taką szybkością, że trudno nam je ogarnąć. Jesteśmy w sytuacji, że nie wiemy, czego nie wiemy. Społeczność biznesowa koncentruje się obecnie na zarządzaniu niepewnością. To nawet nie jest niepewność, ale teraz mamy do czynienia z kompletną niejasnością. Niepewność jest bowiem wtedy, gdy podczas rzutu kostką zastanawiamy się, czy wypadnie coś miedzy 1 a 6. Teraz nawet nie wiemy ile kostek jest w grze, i która z nich da właściwy wynik.

Generation Flux

Flux: strumień, przepływ, ciągłe zmiany.
Przetrwanie w nowym klimacie wymaga zupełnie nowego podejścia. W tym kontekście pojawia się pojęcie Generation Flux (nowe czasy wymagają nazwania ;)). To bardziej stan umysłu, który uwzględnia niestabilność toleruje, a nawet kultywuje – zmianę karier, modeli biznesowych, założeń. Ciągła re-kalibracja, ciągłe negowanie status quo nie jest wyjątkiem, jest elementem stałym.

Najważniejszą umiejętnością nowej generacji jest zdolność pozyskiwanie nowych umiejętności. GenFlux gromadzi wiele doświadczeń z różnych obszarów życia, które pozornie do siebie nie pasują. Wielość doświadczeń to klasyczna przygoda GenFluxa. Jestem kolekcją wielu rzeczy. Nie jestem jedną rzeczą – mówią o sobie. Kolekcjonowanie różnorodnych umiejętności pozwala przejść przez niepewność naszych czasów. Wiąże się to ze zdolnością utrzymywania młodzieńczej pasji odkrywania nowych rzeczy – tylko jak to robić cały czas? Koncentracja na przyszłości i brak sentymentów wobec przeszłości to kolejna oznaka GenFlux. Próba replikowania sukcesów z przeszłości jest ryzykowna. [Podrobienie metody Steve’a Jobsa nie sprawi, że powstanie kolejne Apple]. Adaptacja do nowych okoliczności jest konieczna, ale nie gwarantuje, że wciąż będziesz pracował w tej samej branży.

Współczesny biznes wymaga od nas ciągłego negowanie naszych dotychczasowych wyborów. Stawia nas w niekomfortowej sytuacji generowania zupełnie nowych pomysłów i konieczności ucieczki od dotychczasowych przyzwyczajeń. Dobre praktyki z przeszłości okazują się kotwicą, która hamuje rozwój. Przeszczepianie minionych sukcesów, nie sprawdza się.

Padają w tym kontekście następujące pytania:

  • Jak radzisz sobie z nieprzewidywalnością otoczenia?
  • Jak wprowadzać szybkie, krótkookresowe zmiany?
  • Jak generować nowe rozwiązania w sytuacji niepewności i sprzecznych informacji?
  • Jak uczyć się, dostosowywać do nowych warunków gry?

Tekst inspirowany artykułem This is Generation Flux: Meet The Pioneers Of The New (And Chaotic) Frontier of Business opublikowany przez Fast Company w styczniu 2012 roku.

Advertisements
Otagowane ,

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: